ΕΙΝΑΙ ΧΡΕΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΑΓΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
Το να είναι κανείς μέλος μιας ανθρώπινης κοινότητας σημαίνει να τοποθετείται σε σχέση με το παρελθόν. Eric Hobsbawm
Άρθρο του Σφενδώνη Ιωάννη
Πτυχιούχου Ευρωπαϊκού πολιτισμού του ΕΑΠ
Με αφορμή την αναζήτηση ενός νέου λογότυπου με συμβολικό περιεχόμενο του νεοσυσταθέντος καλλικράτειου Δήμου της Αλεξάνδρειας θεωρώ ότι δυο είναι οι βασικές συνιστώσες που πρέπει να ληφθούν υπόψη σοβαρά για τη δημιουργία του. 1}Σε τι μας παραπέμπει και τι θέλουμε να δηλώσουμε με αυτό, 2}Ποιο είναι το περιεχόμενο του και ποια είναι η λειτουργικότητα του. Το δημόσιο σύμβολο με την έννοια του και το περιεχόμενο του θα πρέπει να απευθύνεται σε όσο το δυνατόν ευρύτερες πληθυσμιακές ομάδες να εχει επικοινωνιακή σημασία γιατί οι κοινές έννοιες που ανταλλάσουν οι άνθρωποι μεταξύ τους μεταφέρονται με τα κοινά τους σύμβολα τα οποία κρατούν την κοινωνία ενωμένη. Στο εξωτερικό διενεργούνται ομαδικές συναντήσεις σε πολυεπιστημονικό επίπεδο με ιστορικούς, λαογράφους, αρχαιολόγους, επικοινωνιολόγους, πολιτισμολόγους, αλλά και έρευνες κοινού με τις οποίες καταγράφονται και εκτιμούνται οι απόψεις όλων των κοινωνικών ομάδων. Βέβαια και στις καλύτερες επιστημονικές ομάδες εμφιλοχωρεί ο υποκειμενισμός, ο ελιτισμός, και ο παράγων λάθους εκτίμησης που υπεισέρχεται και στους πιο καλοπροαίρετους. Γι’ αυτό τα επιχειρήματα θα πρέπει να απαντούν υπέρ της μιας εκδοχής ή της άλλης με βαθύτερους συλλογισμούς και συσχετίσεις.
Αναντίρρητα για το λογότυπο της Αλεξάνδρειας το δίλλημα κατσούλι ή Mέγας Αλέξανδρος δεν υφίσταται γιατί την επιλογή του, εκ των προτέρων μας την υπαγορεύει το όνομα της πόλης που εχει το όνομα του Αλέξανδρου και το λογότυπο απερίφραστα και δικαιωματικά θα πρέπει να περιλαμβάνει την προσωπικότητα του.
Το νέο αυτό λογότυπο με εγχάρακτη τη φυσιογνωμία του είναι αυτό που θα μπορούσε να δώσει κύρος στην οντότητα της πόλης η οποία αδυνατεί μέχρι σήμερα να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων που το όνομα της υπαγορεύει.
Το λογότυπο είναι αυτό που θα καθορίσει και το πολιτιστικό μέλλον της Αλεξάνδρειας που, ή θα το περιχαρακώσει το κατσούλι σε στενά τοπικά όρια ή θα το απογειώσει ο Αλέξανδρος στη σύγχρονη συλλογική μνήμη ως ένα φορέα ικανό να συνδιαλέγεται με το παρελθόν και να αφουγκράζεται το μέλλον πολύτροπα. Η προσωπικότητα του Αλέξανδρου {διεθνές, brand name} επιδέχεται πολλαπλές αναγνώσεις και η σύγχρονη κοινωνία μας χρειάζεται πανίσχυρα πολιτικά, ιδεολογικά, κοινωνικά πρότυπα να ταυτιστεί, να συλλογιστεί και να εμπνευστεί. Για τον Hobsbawm το παρελθόν αποτελεί και ένα μοντέλο για το παρόν. Μόνο μια πανίσχυρη προσωπικότητα που είναι το συγκρίσιμο μέγεθος του παρόντος και του μέλλοντός μας και που είναι ικανή να μας εμπνέει μπορεί να αντισταθεί στην επέλαση της μαζικής υποκουλτούρας που κονιορτοποιεί αξίες και επιτείνει την παθητικότητα των μαζών σφαγιάζοντας το αυθορμητισμό μας και τη ζωντάνια μας.
Το αμφιλεγόμενο κατσούλι εχει κλείσει οριστικά τον κύκλο του και άσχετα αν είναι μύθος η πραγματικότητα συστέγασε ένα μύθο που πέρα από μια αισθητική ενδυματολογική άποψη, καταναλώνεται στη θέαση ενός κλικ του ματιού όχι όμως και για κάτι άλλο πέραν αυτού. Δεν εχει τη δύναμη της λειτουργικότητας, δεν δημιουργεί διάλογο και αναστοχασμό που είναι το αιτούμενο κάθε απαιτητικής σύγχρονης κοινωνίας αλλά και απουσιάζει ο αποχρών λόγος του συμβολισμού ο οποίος θα πρέπει να μας παραπέμπει όλους μας σε ευρύτερες Αξίες πολιτικές, κοινωνικές, πολιτιστικές που επηρεάζουν τη σύγχρονη ζωή.
Προσπερνώντας τις ρητορικές και επίπεδες χρήσεις της κατασκευασμένης Ιστορίας θα πρέπει να επιμείνουμε στη συγκεκριμένη πραγματική «αποκατάσταση» με την επιβλητική φυσιογνωμία του Αλέξανδρου να δεσπόζει, η οποία τόσο άνετα μπορεί να συγκατοικήσει και στη μετανεωτερική μας εποχή, όχι σαν «αναβίωση» αλλά σαν συμπλήρωμα των ελλείψεών μας σε πολλά επίπεδα αποτελώντας πρότυπο του πολιτιστικού κοινωνικού σώματος.
Τέλος κατά την άποψη των επικοινωνιολόγων οι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους μόνο με τη βοήθεια των συμβόλων
και το σύμβολο υπάρχει για να μεταφέρει μια συγκεκριμένη έννοια η οποία θα πρέπει να δημιουργεί στο σώμα της κοινωνίας ανάλογους εννοιολογικούς συνειρμούς ώστε η κοινότητα να μπορεί να ταυτιστεί με κοινώς αποδεκτές ανώτερες αξίες που μόνο μια δυνατή προσωπικότητα όπως αυτή του μέγιστου των μεγίστων Αλέξανδρου μπορεί να το πετύχει. Ειρήνη, Ελευθερία, Ήθος, Πολιτισμός. Πίσω στο μέλλον λοιπόν.
Εδώ γράφουμε αυτά που θέλουμε να εμφανίζονται μετά το "Διαβάστε περισσότερα".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου